Andra dagen i New York

Publicerat: december 19, 2013 i Egna inköp, Kläder, Resor

Dags för ytterligare en dag i New York!?! Här kommer den i alla fall… DAG 2 i NYC ihop med min kompis M.

Söndagsfrukost (havregrynsgröt) åt vi på ett ställe på Lexington Avenue (nära hotellet) som heter Pret A Manger. Ett helt OK ställe, men det blev en lite jobbig upplevelse både för mig och för M. När vi suttit där en stund… och ätit och pratat… kom en äldre man in och beställde en bagel av en av tjejerna bakom disken. Han tog sig sedan, med hjälp av sin rollator, till ett bord en bit ifrån oss… och satte sig ner. Tjejen lämnade av bageln till honom och därefter försökte han först fumligt dela bageln i två delar, och när han äntligen lyckats med detta, försökte han bre ett ganska så hårt smör på bageln. Detta gick INTE bra. Jag kunde inte låta bli att titta på honom, och jag berättade för M, som satt med ryggen mot denna man, vad som hände. Jag vet inte varför, men jag tyckte bara såååå synd om honom. M undrade om jag ville att vi skulle gå fram till honom och fråga om han behövde hjälp… och det ville jag ju egentligen, men istället började jag gråta. Tårarna bara rann ner för kinderna… och då kände jag ju mig ganska så dum. Inte kunde jag gå fram till honom… som kanske hade det hur bra som helst… med rödgråtna ögon och blöta kinder och fråga honom om han ville ha hjälp med att bre en smörgås. Jag vet inte varför jag reagerade som jag gjorde, men han såg bara så ensam ut där han satt och försökte få i sig sin frukost.

Ja, ja! Sedan gick vi i alla fall vidare! Dagens mission var shopping… och vi gick med raska steg mot Macy’s. På vägen dit gick vi bland annat förbi (och inom) Forever 21 och några andra trevliga affärer… samt passade på att fotografera varandra vid en liten Frihetsgudinna (ifall vi inte skulle få se den riktiga på nära håll).

IMG_2175

The real Statue of Liberty??

På Forever 21 köpte jag denna stickade väst. Fotot är från efter att jag kommit hem igen, men visar både västen samt en svart blus som jag köpte på Century 21 dagen innan.

20131219-174612.jpg

Sedan gick vi alltså in på Macy’s…

IMG_2180

… och där stannade vi ett bra tag. 😉 M köpte ett par svarta stövlar från Carlos Santana och jag köpte en grå och svart tröja från DKNY Jeans.

IMG_2201

Fotot på tröjan tog jag lite senare på kvällen, då vi kommit tillbaka till hotellet igen, efter en lång shoppingdag. 😀

Vi passade även på att äta lunch medan vi var på Macy’s… eller… ja… vad man nu vill kalla det!? På en av våningarna luktade det bara SÅÅÅ gott, och när vi förstod att det var nybakade pretzels som doftade så underbart… ja, då var vi ju bara tvungna att prova. Vi köpte därför varsin inbakad korv samt en pretzel… som vi delade.

DSCN0218

Inte någon välbalanserad och nyttig ”lunch” där inte!

När vi kände oss färdiga med Macy’s gick vi ut därifrån… och vidare mot Times Square… via Broadway.

IMG_2182

Där satte vi oss på ett café och fikade en LÅNG stund. Det var ganska så kallt ute, så det var skönt att få värma sig lite… både av att få vara inomhus OCH på det varma kaffet. När vi äntligen kom ut igen, så hade det minsann blivit ganska så mörkt ute. Vi bestämde oss för att kolla vidare lite till… och att försöka hitta Tiffany & Co. Det lyckades vi inte med, men Cartier-byggnaden lyckades vi få med på ett foto i alla fall. 😉

IMG_2193

Därefter gick vi tillbaka till hotellet… och kollade lite på kläderna vi shoppat under dagen. Sedan tog vi oss ut igen… bara för att få i oss något att äta innan det var läggdags. Vi letade runt lite i närheten av hotellet, och hittade först ingenting intressant. Till sist hittade vi dock ett ”snabbmatsställe” med mexikansk mat, Cipotle, där vi gick in! M beställde en taco med kyckling och jag beställde en burrito med kyckling… och jag måste säga att det var riktigt gott!

???????????????????????????????

Ja, sedan var dagen över för vår del. Det blev en lång dag i shoppingens tecken… och vi var såååå nöjda! 😉

Kommentera

