Resan till New York City

Publicerat: december 17, 2013 i Resor

Nu känns det äntligen som att jobbet har ”lättat” lite… inför några få dagars ledighet under jul och nyår (endast de röda dagarna tyvärr)… och därför tänkte jag försöka ta mig tid till att berätta lite om min och M:s resa till NYC. Vi hann med ganska så mycket, så jag tänker ta dag för dag tills jag skrivit om ALLT. 😉

Dagen vi åkte dit började med det Öresundståg till Kastrup i Köpenhamn som avgick från Knutpunkten i Helsingborg kl 07:12 på morgonen. En timme senare var vi framme, och efter att ha checkat in varsin resväska och tagit oss genom säkerhetskontrollen drack vi varsin julkaffe på Starbucks. Flyget till Arlanda var lite försenat (skulle avgått 10:15), men det gjorde inte så mycket. Vi skulle ändå inte flyga vidare från Arlanda till JFK förrän kl 17:35.

Väl framme på Arlanda åt vi lite lunch… och sedan gick vi en runda och tittade i en massa affärer. Naturligtvis köpte vi ingenting… för är man på väg till New York City känns det som att man lika gärna kan vänta med shoppingen tills man är framme där!

Innan vi skulle åka vidare fikade vi en gång också… och tog lite foton på oss själva! 😉

20131217-173523.jpg

Här sitter vi på Arlanda och fösöker att få tiden att gå! 😉

Tyvärr blev flyget ungefär en timme försenat på grund av att personalen fått ombord en resväska för mycket (hur lyckas man med det?)… och var tvungna att lasta av alla väskor igen för att gå genom dem. Men, men… inget att göra åt det! Vi tog det lugnt och kollade lite på film. Jag tittade på Braveheart (det var verkligen jättelänge sedan jag såg den)…

20131217-174003.jpg

… och, vad M tittade på, det vet jag faktiskt inte. Juno kanske…!?! Hon ser i alla fall att vara inne i filmen på detta foto!!

20131217-174022.jpg

Som jag skrev så var det jättelänge sedan jag såg Braveheart, och jag mindes inte mycket av filmens innehåll heller… så, när jag såg att ”Chibs” (en av mina favoritskådespelare) var en av William Wallace’s män blev jag allt lite förvånad. 😉

Tommy%20Flanagan-GFR-014868

Tommy Flanagan (Chibs i Sons of Anarchy)

Det kändes faktiskt som att resan över var ganska så lång. Jag (vi) åt lite, pratade, kollade på film och försökte sova. M lyckades slumra till lite då och då, men det gjorde naturligtvis inte jag. Jag har SÅÅÅ svårt att sova när det är människor som pratar och rör sig runt mig. Det fungerar inte alls. 😦

Trots att vi kom iväg sent från Arlanda, så var vi nästan i tid till JFK. Vi landade nog bara ungefär 15 – 20 minuter efter utsatt tid. Efter att vi tagit oss igenom säkerhetskontrollen… och småpratat med en av vakterna vid kön… så tog vi en Hotel Express Bus (taxi) till Manhattan. Det blev kanske LITE dyrare än vad det hade behövt bli (om vi tagit tåget istället), men nu blev vi i alla fall avsläppta precis utanför hotellet. Skönt! Klockan var ju inte mer än 22:30 ungefär när vi var framme (lokal tid)… men, hemma i Sverige var hon ju 04:30. Så… LITE trötta var vi allt! Det var bara att lägga sig i våra FIIIINA sängar på hotell Double Tree by Hilton på Lexington Avenue och försöka sova lite.

20131217-175357.jpg

Jag sov i sängen som är närmast på fotot och M sov i den som är närmast fönstret. Jättesköna sängar, kuddar och täcken… och precis som med allt annat i USA… så var sängarna också STOOOORA. Ingen risk att ramla ur dem inte!! 😉

Kommentera

