Misantropen

Publicerat: november 8, 2013 i Uncategorized

Igår kväll var jag med fyra av mina vänner och såg på premiären av Misantropen på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

misantropen_huvud_500x225_foto

Så här står det om uppsättningen på Dunkers hemsida:

Teaterscenens/Universalteaterns uppsättning av denna fantastiska klassiker visar hur trycket är detsamma, då som nu. För vi är ju fortfarande sociala. Både IRL och på nätet.

Parisiskt 1660-tal möter Helsingborg 2013. Sirliga salongskonversationer bryts mot facebook och näthat. Måste man vara en del av det ständiga surret? Kan man stå utanför? I Molières Misantropen kämpar huvudpersonen Alceste mot en omvärld där ytan är huvudsaken. Och mot sig själv.

Det var absolut en trevlig kväll. Mest av allt var jag sååååå imponerad av hur man kan minnas så mycket text i huvudet att man (nästan) kan hålla igång en monolog i två timmar. Det var ju inte några monologer direkt i teaterstycket, men även om det var samspel mellan olika skådespelare den mesta delen av tiden, så kändes det som att de verkligen hade fått lägga en hel del tid på förberedelser för att få ihop det. Mycket imponerande!

När teatern var slut skyndade jag mig sedan hem… för att inte missa hela gårdagens avsnitt av Vikings. Det vill man ju inte missa! Just nu är där inte så många serier som går på TV som jag känner att jag måste se/följa… men, Vikings tittar jag gärna på. 😉

vikings1

History_Vikings

Kommentera

