Habemus papam Francescum

Publicerat: mars 14, 2013 i Uncategorized

Nej… jag är inte katolik… jag är inte ens religiös. Men, italofil är jag… vilket gjorde att jag igår var tvungen att följa nyheten om att en ny påve blivit vald på Aftonbladet Live i min iPhone. Ja… jag vet att jag är nördig! 😉

Aftonklocka

Aftonvitrök
Vid 19-tiden kom den vita röken

Aft

Aftonkyrka

Afton
Petersplatsen var FYLLD med människor

Afto
Nya påvens första ord till folkmassan på Petersplatsen: Buona sera

Afpapam

Visst ser han snäll ut den nye påven Franciskus I? De säger att han är en enkel man… och det är väl kanske därför han valt namnet Franciskus… men, när man tänker på Vatikanen och på påveämbetet så är det kanske inte enkelhet som är det första man tänker på!?! Jag tror att den nye påven kanske får anpassa sig lite nu… men jag hoppas att hans enkla sätt (som man märkte i det tal som han höll till folkmassorna igår) håller i sig!

Min arbetskollega E är med sin familj i Rom på semester just nu. Undrar om de var på plats framför Peterskyrkan igår!?? Jag är allt LITE avundsjuk på henne! 😀

Kommentera

