Diabetesfötter

Publicerat: mars 8, 2013 i Uncategorized

Denna vecka har det varit fokus på diabetes för min del, och jag har faktiskt lärt mig en del nytt. Det mesta visste jag redan innan, men nu jag har bland annat läst om ett symtom som kallas ”dead in bed”. Detta är ett tillstånd med oväntat dödsfall hos en diabetiker utan senkomplikationer… där efterföljande obduktion inte kan påvisa dödsorsaken. En tänkbar förklaring kan vara hypoglykemi (lågt blodsocker) under natten, men troligen handlar det dock om flera olika orsaker. Hmmmm… ska man inte ens våga gå och lägga sig nu då!?!

Dessutom har jag tänkt en del på alla högklackade skor som jag använder avigt och rätt. I alla böcker som handlar om diabetes står det att vi alltid ska tänka på att ha bra och ergonomiska skor på oss… för det är stor risk att man får nedsatt känsel och dålig blodcirkulation i fötterna. Ja, detta visste jag ju naturligtvis innan… men det blev lite mer påtagligt när man börjar titta runt på alla foton som finns överallt på ”diabetesfötter”. 

diabetesfot

diabetic-foot-pictures-4

Diabetic-Foot-4

diabetic-foot

Ja… så vad gör jag nu? Låtsas som att jag inte har diabetes och glider runt i mina högklackade vänner på samma sätt som jag alltid har gjort… eller ska jag ta till mig av dessa bilder och reflektera lite över vad jag gör med mina stackars fötter? I och för sig går jag inte runt med skor som gör ont eller som skadar mig, men ändå. Som tur är verkar inte mitt intresse för höga klackar ha skadat mina fötter än så länge. Observera att den blå nageln är från helgen då jag flyttade till min nya lägenhet i höstas. 🙂

diabetes
Diabetesfötter!?!

Kommentera

