Hyperglykemi

Publicerat: februari 6, 2013 i Uncategorized

I morse när jag stod och väntade på bussen till jobbet… efter en halvtimmes resa med tåg… upptäckte jag att jag kände mig törstig och började få ont i huvudet. Detta är typiska symtom vid höga blodsockervärden (hyperglykemi), så då började ju hjärnan att arbeta. Vad är det nu jag har missat??

Som ni säkert har förstått från tidigare blogginlägg, så har jag diabetes (typ 1)… och för detta fick jag en insulinpump i september… som jag nu ska använda 24/7. I morse bytte jag nålen som man placerar någonstans på buken (vilket man gör varannan dag)… och därefter var det dags för frukost. Men… det jag då glömde var att testa mitt blodsocker och att ge mig insulin innan jag åt.

När jag kom fram till jobbet stack jag mig så i fingret och testade glukoshalten i blodet (plasman)… och visst var det HÖGT; över 24 (normalt värde ska ligga mellan 4 och 7 ungefär). Så… det var bara att tillföra insulin då istället. Men, det känns fortfarande! Man bli såååå trött och huvudvärken sitter där! Hoppas att det fixar till sig snabbt! Jag har ju lite att göra idag! 😉

Kommentera

